تاثیر ساختار سیاسی حکومت رضاشاه در شکل گیری فرهنگ سیاسی مردم ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده فریدون شیرین کام چوری
- استاد راهنما حاتم قادری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1378
چکیده
در نظام سیاسی ایران مدل تغلب اساس تغییرات در حوزه سیاست بود و شاه تصمیم گیر نهایی بود. تصور ظل اللهی از سلطنت ، در هر دم تصور خطر، محدودیتهای سنتی را نادیده می گرفت . پهلوی اول تداوم تاریخی فرهنگ غیر مشارکتی بود چون ساخت سیاسی حکومت ، استبدادی، آمرانه، غیر مسئول بود. و اندیشه پدر سالاری در حوضه نظام سیاسی، آموزش ، خانواده، همچنان حفظ شد و منجر به تداوم و گسترش فرهنگ تبعی، و انفعالی شد. رژیم در نحوه سازماندهی نهادها، تخصیص منابع، برخورد با مخالفین به مصالح شاه، دولت و به ندرت به مردم می اندیشید. ولی نحوه تشخیص آن غیر نقادانه بود و امکان مخالفت سازمان یافته با آن وجود نداشت . نظام پهلوی اول با استفاده از استبداد، ارتش ، بوروکراسی، اقدام به نوسازی نمود ولی با افزایش طبقات متوسط و تحصیل کرده و تخریب و دستکاری نهادهای سنتی، و نهادهای مدرن مشارکتی (اتحادیه، احزاب ، مطبوعات و...) عرصه ای برای فعالیت آزاد باقی نگذاشت و با توانائیهای بیشتری در تداوم ناامنی، بی اعتمادی، تقدیرگرایی کوشید.
منابع مشابه
فرهنگ سیاسی مردم مازندران
این مقاله، با الهام از سنخ شناسی آلموند و وربا در مورد "فرهنگ سیاسی".فرهنگ سیاسی مردم مازندران را مورد بررسی قرار می دهد.برای این منظور،از روش پیمایش و انتخاب نمونه های مورد نظر مطابق روش های علمی استفاده شده است که نتایج تحقیق قابل تعمیم به کل استان مازندران می باشد.مطابق یافته های تحقیق که از 331 نمونه استخراج شده است،بعد شناختی فرهنگ سیاسی مردم مازندران در مقایسه با بعد عاطفی و داوری،قوت کمت...
متن کاملبازیابی فرهنگ ایران باستان در دورةآلِ بویه: مشروعیت سیاسی حکومت
ایجاد حکومت و اعمال قدرت توسط یک فرد یا گروه و تداوم و پذیرش آن توسط مردم،همواره از دغدغههای اصلی حاکمان و فرمانروایان در جوامع مختلف بوده است که اغلب از آن به عنوان تلاش برای کسب مشروعیت سیاسی یاد میشود. از آنجا که امیران بویه ای در زمانی کوتاه از زندگی ساده قبیلهای به حاکمیت منطقه وسیعی دست یافتند و از قبل الگو و برنامهای مناسب برای حفظ و تداوم قدرت نداشتند، ناگزیر بودند که این الگو را از...
متن کاملبازیابی فرهنگ ایران باستان در دورهآلِ بویه: مشروعیت سیاسی حکومت
ایجاد حکومت و اعمال قدرت توسط یک فرد یا گروه و تداوم و پذیرش آن توسط مردم،همواره از دغدغه های اصلی حاکمان و فرمانروایان در جوامع مختلف بوده است که اغلب از آن به عنوان تلاش برای کسب مشروعیت سیاسی یاد می شود. از آنجا که امیران بویه ای در زمانی کوتاه از زندگی ساده قبیله ای به حاکمیت منطقه وسیعی دست یافتند و از قبل الگو و برنامه ای مناسب برای حفظ و تداوم قدرت نداشتند، ناگزیر بودند که این الگو را از...
متن کاملتبیین تحول گفتمانیِ فرهنگ سیاسی: مطالعه موردی فرهنگ سیاسی ایران
این مقاله، در چارچوب نظریه تحلیل گفتمان، در پی تبیینِ چیستی، چرایی و چگونگی تحول فرهنگ سیاسی به مثابه گفتمان برپایه مطالعه موردی فرهنگ سیاسی ایران است. به گونهای که با نشان دادن ماهیت گفتمانی فرهنگ سیاسی، امکانپذیری تحول از یک فرهنگ سیاسی به فرهنگ سیاسی دیگر و تحول درونی آن و تکوین خرده فرهنگهای سیاسی، توضیح داده میشود. ادعا و استدلال آن است که فرهنگ سیاسی به مثابه گفتمان به ...
متن کاملچگونگی شکل گیری نقشه سیاسی آسیای مرکزی
نقشه سیاسی امروز آسیای مرکزی با مرزهایی که پنج کشور مستقل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان را از یکدیگر جدا می سازند در نیمه اول قرن بیستم به تدریج در سه مرحله شکل گرفته است. اولین واحد سیاسی با مرزهای امروزی در 26 اوت 1920 تحت عنوان جمهوری خودمختار قرقیز به عنوان جزئی از تقسیمات داخلی فدراسیون روسیه به وجود آمد. این واحد سیاسی قلمرو قزاق ها را دربرمی گرفت و اطلاق نام قرق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023